Pamiętasz swoich rodziców czy dziadków jak spotykali się z sąsiadami w sobotni sobotni wieczór? Zapewne tysiąc był jedną z gier, które umilały im ten czas – w dobie spokojnej od ciągłych powiadomień z mediów oraz z smartphone. Zasady gry w tysiąca są naprawdę proste. Poznaj je i ty!
- Czy wiesz, że…
- Talia kart i wartości poszczególnych kart
- Zasady gry w tysiąca
- Jak liczymy punkty?
Czy wiesz, że…
Gra w tysiąca powstała w Polsce lub w Niemczech, wiedziałeś o tym? Przodkiem tej gry była gra mariasz. Narodziła się x XVIII wieku w Europie Środkowej. Słowo to pochodzi od słowa “mariaż”, które oznacza małżeństwo. Owa nazwa odnosi się do głównej zasady w grach pochodzących od mariasza. Ta zasada polega na szukaniu pary króla i królowej w tym samym kolorze. O mariaszu wspomina już Adam Mickiewicz w swoim dziele “Pan Tadeusz”. Od mariasza pochodzą jeszcze takie gry jak 66, schnapsen czy bezik.
Talia kart i wartości poszczególnych kart
Talia kart w grze w tysiąca składa się z dwudziestu czterech kart. Jest to tak zwana mała talia. Wartości punktowe kart w tej grze nieco różnią się od standardowych i wyglądają następująco:
- as (tuz) – 11 punktów
- dziesiątka – 10 punktów
- król – 4 punkty
- dama (królowa/wyżnik/jeździec/ober) – 3 punkty
- walet (jopek/niżnik) – 2 punkty
- dziewiątka – 0 punktów
W tysiącu wartość konkretnych kart może się zmienić podczas rozrywki, może rosną bądź maleć. Największą różnicę widać na damach i królach. Gracz otrzymuje kilkadziesiąt dodatkowych punktów, jeśli zestawi te karty w pary tego samego koloru. To ustawienie nazywa się meldunkiem. Każdy z możliwych meldunków ma inną wartość:
- meldunek kier (czerwień, róża, kielich) – 100 punktów
- meldunek karo (dzwonek, moneta) – 80 punktów
- meldunek trefl ( maczuga, żołądź) – 60 punktów
- meldunek pik (wino, miecz) – 40 punktów
Znajomość punktacji jest ważna ze względu, że przed każdym rozdaniem gracze muszę deklarować jaką liczbę punktów chcą zdobyć w tym rozdaniu. Talia powinna być dobrze przetasowana, w każdej rundzie rozdaje karty inny grać – z ruchem zgodnym ze wskazówkami zegara. Karty rozdawane są na sposób zależny od liczby uczestników gry.
- Gdy w grze biorą udział dwie osoby – każdy dostaje po 10 kart, pozostałe 4 karty podzielone są na dwa zakryte stosy zwane musikami.
- Gdy w grze biorą udział trzy osoby – każdy dostaje po 7 kart, 3 karty pozostają na jednym stosie musiku.
- Gdy w grze biorą udział cztery osoby – zasady są jak dla trzech graczy, jeden z graczy pauzuje w tej rozgrywce. Za to doliczane są mu punkty za karty, które są w musiku, 50 punktów za asa i za meldunki – według ustalonych wcześniej zasad (patrz wyżej w artykule).
Zasady gry w tysiąca
Licytacja
Rozgrywka zaczyna się od licytacji jest zaraz po rozdaniu kart. Ma za zadanie wyłonić osobę, która otrzyma odłożony przed rozdaniem musik – tę osobę nazywa się jako idącą lub grająca. Licytacja zaczyna się od osoby siedzącej po lewo od rozdającego. Każda z osób deklaruje ile punktów chce uzyskać w aktualnym rozdaniu. Każda licytacja zaczyna się od stu punktów, następne osoby przebijają tą wartość o dziesięć lub pasują, czyli nie przebijają stawki.
Ważne jest, że gdy licytacja jest większa niż 120 punktów, rywale mogą poprosić gracza, aby pokazał dany meldunek, który będzie minimalnie mniejszy od zadeklarowanej przez niego wartości. Końcowo gracz, który ogłosił najwyższą stawkę nosi tytuł grającego. Otrzymuje ona karty zgromadzone w musiku. Daje to olbrzymią przewagę, jednak też można przez to stracić punkty, jeśli gracz nie zdobędzie zadeklarowanej podczas licytacji liczby punktów. Straci tyle punktów, ile ogłosił w licytacji.
Zwycięzca licytacji odsłania karty z musiku – jeden z dwóch musików, gdy grają dwie osoby lub wszystkie trzy w opcji trzyosobowej. Dodaje je do swoich kart. Następnie dwie najmniej przydatne karty odrzuca lub oddaje przeciwnikom. Tak aby ostatecznie każda z osób grających miała osiem kart w ręku, gdy grają trzy lub cztery osoby lub dziewięć w przypadku dwóch osób grających.
Właściwa rozgrywka
Właściwa rozgrywka zaczyna się od ustalenia poziomu gry. Jest to deklaracja liczby punktów, w jaką celuje zwycięzca licytacji w czasie danego rozdania. Wartość musi dzielić się przez 10 i nie może być niższa, niż wcześniej wylicytowana. Ptem grający wykłada pierwszy swoja kartę i rozpoczyna tym – lewę (inaczej bitkę, pryzę, sztycht, wziątkę). Lewa to karty zagrane w czasie danej tury gry. Następnie po jednej karcie dają gracze na lewo od grającego. Potrzebują pamiętać o dwóch kwestiach:
- położona przez nich karta musi być w takim samym kolorze co pierwsza
- przebijająca karta powinna mieć większą wartość.
W sytuacji gdy dołożona karta jest w innym kolorze niż wyjściowy lub atutowy, albo o mniejszej wartości – przegrywa się aktualną lewę, za to zwycięzca zabiera karty z tej lewy. Wygrywa ten kto położy najsilniejszą kartę w kolorze atutowym albo wyjściowym. W jaki sposób ustala się kolor atutowy? Kolor atutowy to kolor meldunku, który pojawia się w grze. Jeśli jeden z graczy – np. zwycięstwa na początku zamelduje “melduję 60” dla króla i damy trefl, wtedy trefl staje się kolorem atutowym. Zostaje on do końca rozdania lub do momentu kolejnego meldunku. Gracz który wygrał poprzednią lewę, rozpoczyna kolejną. Po rozegraniu wszystkich bitek liczy się punkty i sprawdza, czy któryś z uczestników osiągnął ilość punktów potrzebną do zwycięstwa.
Jak liczymy punkty?
Liczenie punktów polega na dodaniu wartości wszystkich zebranych kart z lew i doliczeniu do nich punktów za ewentualne meldunki. Wszystkie osoby poza grającym zaokrąglają swoją liczbę punktów w górę do 10. Jeśli dana osoba uzbierała w czasie gry 800 punktów, kolejne może zdobyć wyłącznie w sytuacji gdy jest idącym. Licytacja ma istotną funkcję gry dlatego punkt grającego są liczone w inny sposób. Jeśli zwycięzca licytacji osiągnie zadeklarowaną wcześniej liczbę punktów, wtedy dopisuje do wyniku wylicytowaną wcześniej liczbę. Jeśli nie osiągną wartości z licytacji, taka liczba punktów jest odejmowana z jego puli punktów. Rozgrywka kończy się, gdy jednej z graczy gry zdobędzie tysiąc punktów – stąd nazwa gry.
Zasady gry w tysiąca sprawiają, że gra jest mocno angażująca i wciągająca. Zagranie dwóch czy trzech partii sprawi, że na spokojnie opanujemy reguły tej gry. A może już dano poznałeś tysiąca i masz ciekawe historie z nią związane? Podziel się nimi z nami, będzie nam bardzo miło.
Przeczytaj również: