grynieznane.pl

Blog tematyczny o grach i książkach

Gry planszowe

Poznaj zasady gry w makao i nie nudź się więcej!

Poznaj zasady gry w makao i nie nudź się więcej!

Czy wiedziałeś, że zjawisko nudzenia się jest czymś zdrowym i potrzebnym? Odpoczynek, chwila relaksu i wytchnienia jest każdemu niezbędna do życia. Dbanie o regeneracje i czas wolny zmniejsza stres, czy zapobiega wypaleniu zawodowemu. Nuda jest ostatnim etapem odpoczynku, gdzie organizm informuje, że “odpocząłem”, “wystarczy już tego nicnierobienia”, “zróbmy w końcu coś ciekawego!”. Zasady gry w makao niewątpliwie przerwą stan znudzenia.

  • Och, makao!
  • Zasady gry w makao
  • Podział kart na grupy
  • Inne wersje makao

Och, makao!

W tej grze może brać udział dowolna liczba uczestników, tylko trzeba dostosować odpowiednią liczbę talii. Jedna talia wystarczy od dwóch do czterech graczy. Nazwa gry pochodzi od miasta Makau leżącego na wschodnim wybrzeżu Chin (poniżej zdjęcie jak miasto wygląda współcześnie). W Makau powstała pierwsza kolonia europejska założona przez Portugalczyków. Miasto to słynęło z karcianych gier. Zasady gry w makao opracowali austro-węgierscy żołnierze już w Europie. 

Artykuły o podobnej tematyce:

Zasady gry w makao

Używa się do gry tradycyjnej talii kart. Jeden z uczestników gry tasuje talię i daje ją drugiem do przełożenia. Następnie rozdaje każdemu graczowi po pięć kart. Dalej z talii, która pozostała odsłaniamy po jednej karcie do momentu aż nie trafi się dowolna figura między 5 a, 10. W tej chwili rozpoczyna się rozgrywka.

Rozgrywka

Po starcie gry, pierwszy gracz – osoba po lewej stronie od tasującego, kładzie na stos kart kartę w tym samym kolorze lub o takiej samej figurze jaka jest na szczycie stosu odsłoniętych kart. Gdy gracz nie posiada odpowiedniej karty albo nie chce nic zagrać ze względów strategicznych, wtedy dobiera jedna kartę z tali kart. Gdy karta jest właściwa może od razu nią zagrać, jeśli nie traci kolejkę, która porusza się dalej zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 

Cel gry

Gracze mają jak najszybciej pozbyć się wszystkich swoich kart. Gdy została na tylko jedna karta trzeba wypowiedzieć “makao”. Gdy gracz zagapi się i nie wypowie tytułu gry, wtedy następny gracz w momencie kiedy dołoży swoją kartę może powiedzieć “stop makao”. Oznacza to, że gracz, który zagapił się musi dobrać pięć nowych kart, co zdecydowanie utrudni mu dojście do zwycięstwa. Gdy posiadamy trzy lub cztery karty z taką samą figurą, możemy je wyłożyć jednocześnie. Jeśli są to nasze ostatnie karty to potrzebujemy powiedzieć “makao i po makale” i w taki sposób wygrywamy. W sytuacji kiedy talia kończy się, a gra nadal nie jest rozstrzygnięta, przetasowuje się karty, które zostały położone na stosie przez graczy. Zostawia się ostatnią wrzuconą do stosu i od niej kontynuuje się grę. Ciekawości nadają grze karty funkcyjne, które potrafią odwrócić sytuację podczas rozgrywki.

Podział kart na grupy

Wyróżniamy karty funkcyjne i niefunkcyjne. Do drugiej grupy należą król karo i trefl oraz wszystkie figury od 5 do 10. Naszym zadaniem jest po prostu ich się pozbyć. Gdy rzucimy zaś kartę funkcyjną daje ona określony skutek. Poniżej przedstawiamy karty funkcyjne i ich działanie:

  • 2 – następny gracz w kolejce dobiera dwie karty lub nie, jeśli przebije tę kartę inną 2 lub 3 i królem funkcyjnym w tym samym kolorze, powoduje to, że kolejny gracz w kolejce ma obowiązek wziąć sumę kart, której uniknął poprzedni gracz,
  • 3 – kolejny gracz w kolejce dobiera trzy karty lub nie, jeśli przebije tę kartę inną 3 lub 2 i królem funkcyjnym w tym samym kolorze, powoduje to, że kolejny gracz w kolejce ma obowiązek wziąć sumę kart, której uniknął poprzedni gracz – tak samo jak przy figurze 2,
  • 4 – stopuje ruch następnego gracza na jedną kolejkę lub nie, jeśli on przebije tę kartę inną 4,
  • walet – gracz wykładając tą kartę wymaga położenia konkretnej kart od 5 do 10 przez każdego kolejnego gracza w danej kolejce, jeśli rywale nie mają tej figury muszą dobrać z talii kolejną kartę. Waleta można przebić innym waletem i to tylko bezpośrednio, zanim jakakolwiek inna karta zostanie położona na niego, 
  • dama – obowiązuje tu zasada “dama na wszystko,wszystko na damę” – można po niej położyć dowolną figurę i damę można położyć również na dowolną kartę, o ile nie jest to karta funkcyjna,
  • król kier – kolejny gracz musi wziąć pięć dodatkowych kart lub nie, jeśli rzuci na stos dwójkę lub trójkę kier, a my nie będziemy mieli jak jej przebić. W takiej sytuacji to my dobieramy karty, tutaj nakłada się efekt kart funkcyjnych jak w przypadku figury 2 i 3,
  • król pik – gracz przed nami musi wziąć pięć dodatkowych kart lub nie, jeśli rzuci na stos dwójkę lub trójkę pik, a my nie będziemy mieli jak jej przebić. W takiej sytuacji to my dobieramy karty, tutaj nakłada się efekt kart funkcyjnych jak w przypadku figury 2 i 3,
  • as – pozwala na zmianę koloru na stosie przez osobę nagrywającą alno można zostawić ten sam, jeśli to jest korzystne dla gracza.

Inne wersje makao

W zależności od kraju czy regiony zasady gry w makao mogą się różnić. Znane są takie wersje tej gry:

  • Prší – Czechy
  • Mau-Mau – Austria i NIemcy
  • Wariacja Pławińska – Polska
  • 101 – Rosja, inna nazwa gry czeski dureń
  • Wariacja Wojny Macu – Polska

Ta gra karciana może dostarczyć naprawdę silnych emocji, jest wciągająca i pełna zwrotów akcji jak jazda na kolejce rollercoaster. Poznałeś już zawrotny świat rozgrywek i zasad gry makao?

Udostępnij

O autorze

Jesteśmy pasjonatami wszelkiego rodzaju gier oraz światów literackich. Na naszym blogu zgłębiamy nieznane zakamarki rozrywki, dostarczając recenzji, analiz i inspiracji dla wszystkich entuzjastów gier w każdej formie.