W świecie gier planszowych, Talisman: Magia i Miecz (TMiM) kolosalnym sukcesem jest wyjątkowość. Gra zdobyła swoją popularność dzięki unikalnej mieszance strategii, fantazji oraz elementów losowych, które razem tworzą niezapomniane doświadczenie. Jednak, co sprawia, że ta gra jest naprawdę wyjątkowa, to jej dodatki.
Od czasu pojawienia się na rynku, TMiM wyprodukowało aż 14 oficjalnych rozszerzeń. Wybór odpowiedniego dodatku może stanowić wyzwanie dla graczy, którzy nie są zaznajomieni z serią od początku. Stąd też powstał poniższy przewodnik, który ma na celu ułatwienie tej decyzji.
Sugestia dla graczy, którzy chcą zgromadzić pełną kolekcję:
Najczęściej proponowanym podejściem jest zakup dodatków w kolejności ich wydania.
Klasyfikacja dodatków
Dodatki do TMiM można z grubsza podzielić na „małe” (karciane) i „duże” (z dodatkowymi planszami). Istnieje też trzeci rodzaj – mini dodatki, wydane na żądanie, które na razie pomijamy.
Wszystkie dodatki zawierają nowe karty Poszukiwaczy (wraz z figurkami), Zaklęcia oraz karty Alternatywnych Zakończeń. Ponadto, małe dodatki zawierają duży zestaw nowych kart Przygód, natomiast duże dodatki, oprócz nowej planszy, zawierają kart, które zastępują na niej karty Przygód.
Kampanie
Bardziej doświadczeni gracze TMiM lubią wyróżniać jeszcze jeden, szczególny typ rozszerzeń: kampanie. Są to dodatki, które nie tyle wzbogacają doświadczenie płynące z rozgrywek w podstawową wersję gry, co – poprzez dodane mechaniki – zmieniają go w scenariusz oparty na podstawowych zasadach Magii i Miecza, ale posiadający swoją specyficzną atmosferę. Do naszej dyspozycji wydawca gry dodał 4 pozycje, które – nieoficjalnie – przyjęło się nazywać kampanijnymi. Są to: Wilkołak, Kraina Ognia, Smoki i Zwiastun.
Jakie dodatki wybrać?
Jeśli już posiadasz podstawową wersję gry i zastanawiasz się, co dalej, poniżej znajdziesz krótkie opisy wszystkich oficjalnych dodatków.
Dodatki w szczegółach
Żniwiarz
Jest to pierwszy dodatek, który powinien znaleźć się w twojej kolekcji. Charakteryzuje się on postacią niezależną – tytułowym Żniwiarzem, który wprowadza możliwość eliminacji postaci gracza niezależnie od posiadanych przez nią punktów życia.
Podziemia
Pierwszy dodatek z dodatkową planszą, skierowany do graczy lubiących walkę. W Podziemiach znajduje się Pan Ciemności, którego pokonanie pozwala na zdobycie jednego z Magicznych Przedmiotów, a także potencjalne przeniesienie się na Koronę Władzy bez konieczności posiadania Talizmanu.
Kraina Lodu
Dodatek nieco podobny do Żniwiarza. Nie posiada postaci niezależnej, ale po raz pierwszy pojawiają się karty Alternatywnych Zakończeń.
Góry
W Górach można zdobyć klejnoty, które można sprzedać u Alchemika. Złoto staje się szczególnie istotne przy rozgrywce z późniejszym dużym dodatkiem Miasto.
Pani Jeziora
Karciany dodatek bez rozbudowanych mechanik, ale z silnie skupioną tematycznie talią Przygód.
Smoki
Smoki to dodatek, który wprowadza rozszerzoną mechanikę losowania, umieszczania i rozpatrywania dodatkowych żetonów i kart.
Wilkołak
Pierwsza karciana mini-kampania. Motywem przewodnim talii Przygód jest horror, ale potraktowany z lekkim przymrużeniem oka.
Miasto
Miasto wprowadza do świata Magii i Miecza cały legion kramów, bazarów, a nawet sklep zoologiczny.
Kraina Ognia
Kolejny niezwykle spojny tematycznie dodatek kampanijny, wprowadzający bohaterów w arabski świat rodem z Księgi tysiąca i jednej nocy.
Las
Ostatnia narożna Kraina jest tą najładniejszą, najoryginalniejszą i najbardziej złożoną.
Zwiastun
Ostatni z małych dodatków oraz jednocześnie apokaliptyczna kampania, zrobiona naprawdę porządnie i działająca, dzięki osobnej talii oraz postaci niezależnej (Proroka), niezależnie od innych dodatków.
Kataklizm
Świt po apokalipsie przyniósł nową (niemal zgodnie uznawana za lepszą) planszę główną.
Puszka Pandory i Kraina Odmętów.
Oba dodatki zostały wydane w trybie „druku na żądanie”. Są to gratki dla kolekcjonerów, gdyż te malutkie zestawy kart obecnie są potwornie ciężko dostępne.
Podsumowanie
- Kup najpierw Żniwiarza
- Jeżeli chcesz więcej Przygód, wybierz Krolową Lodu albo Panią Jeziora.
- Jeżeli lubisz walkę, wybierz Podziemia.
- W Gorach zdobędziesz pieniądze, które możesz wydać w Mieście.
- Las jest najbardziej interesujący.
- Smoki, Wilkołak, Kraina Ognia i Zwiastun to osobne gry, ale jeżeli ci odpowiadają, nie wahaj się ich wybrać.
- Jeżeli masz już kilka rozszerzeń, warto ulepszyć swoją planszę główną Kataklizmem.
- Pomiń dodatki na żądanie, chyba, że jesteś pasjonatem czy kolekcjonerem.