Nie, to nie jest żart primaaprilisowy. OpenTTD, czyli fanowska przeróbka gry Transport Tycoon Deluxe, która przez wielu uważana jest za najlepszego tycoona w historii elektronicznej rozrywki, oficjalnie zadebiutuje dziś na platformie Steam. Wzorem normalnej wersji, produkt ten będzie dystrybuowany całkowicie za darmo, więc wszyscy ci, którzy chcą spróbować swoich sił w rozwijaniu firmy transportowej, będą mogli to zrobić bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Gra Transport Tycoon, zaprojektowana przez brytyjskiego dewelopera Chrisa Sawyera, zadebiutowała na rynku w połowie 1994 roku. Wcielaliśmy się w niej w rolę początkującego biznesmena, którego celem było stworzenie dobrze prosperującej firmy transportowej. Gracz mógł korzystać nie tylko z kolei, ale również z autobusów, ciężarówek, samolotów i statków. Proste zasady i ogromne możliwości w modyfikowaniu losowo generowanego świata sprawiły, że gra szybko zdobyła dużą popularność. Wydana niespełna rok później gra Transport Tycoon Deluxe okazała się jeszcze większym hitem. Deweloperzy mocno zmodyfikowali w niej działanie semaforów świetlnych, a także dodali nowe biomy, wyraźnie trudniejsze od tego klasycznego. Sawyer próbował jeszcze później rozwijać pierwotny pomysł w grze Locomotion, ale wyraźnie przekombinował, przez co jego nowe dzieło nie odniosło sukcesu. Transport Tycoon, a właściwie jego wersja Deluxe, okazała się być jego opus magnum, choć zapewne znajdą się osoby, które nieco wyżej postawią inne dzieło Brytyjczyka – Rollercoaster Tycoon.

Historia modyfikowania tej gry jest mniej więcej tak stara, jak ona sama. Już w 1996 roku pojawił się fanowski TTDPatch, który nie tylko skupił się na wyeliminowaniu różnych błędów z pierwowzoru, ale dostarczył też nowych rozwiązań gameplay’owych. Podobną drogą poszedł dużo później Ludvig Strigeus, programista ze Szwecji, który wśród fanów gry znany jest lepiej pod pseudonimem Ludde. To właśnie on rozłożył on grę na czynniki pierwsze, a następnie przepisał ją na język C, oferując nieograniczone możliwości jej rozwoju. Strigeus opublikował pierwszą wersję OpenTTD 14 marca 2004 roku i od tamtej pory projekt był sukcesywnie rozwijany, nie tylko przez niego. W rezultacie gra tylko w ogólnych założeniach przypomina dziś pamiętny hicior (aspekty wizualne pomijamy), bo zmieniło się w nim tak wiele, że nie starczyłoby nam czasu, żeby to wszystko wymienić.
Ludvig Strigeus to bardzo ciekawa postać, bo na swoim koncie ma nie tylko fanowską przeróbkę gry Transport Tycoon Deluxe. Szwed był również współautorem aplikacji ScummVM, pozwalającej odpalać na nowych systemach operacyjnych klasyczne przygodówki, a także dwóch doskonale dziś znanych programów: μTorrent i Spotify.
Po ponad siedemnastu latac`h rozwoju, projekt OpenTTD można uznać za kompletny, dlatego dobrze się stało, że gra w końcu trafi do najpopularniejszej platformy cyfrowej dystrybucji na PC. Podobnie jak pierwowzór, będzie udostępniana wszystkim zainteresowanym za darmo, a z racji tego, że fani już dawno stworzyli swoje assety do tej produkcji, posiadanie oryginalnego Transport Tycoon Deluxe nie jest wymagane. Z tym zresztą dziś byłby nie lada problem, bo słynnego tycoona Chrisa Sawyera nie da się nigdzie kupić w wersji cyfrowej. Nie oferuje go nawet GOG, który specjalizuje się przecież w wyłapywaniu takich perełek.
Grę OpenTTD będzie można pobrać ze Steama dziś wieczorem, do czego zresztą gorąco zachęcamy. Jeśli ktoś nie może się doczekać, to może ją pobrać z oficjalnej strony projektu.