Doom Eternal to pierwsza w historii odsłona serii Doom, która nie zawiera pistoletu. Rolę podstawowego narzędzia mordu w nowym produkcie firmy id Software przejęła strzelba, co niektórym fanom nie przypadło do gustu. Owszem, broń krótka nigdy nie pełniła w tym cyklu zbyt istotnej roli i mało kto traktował ją poważnie, ale gdyby w Eternalu jednak się znalazła, to otrzymalibyśmy cały oręż, który był dostępny w pierwszym i drugim Doomie. Tak się jednak nie stało.
Istnieje jednak koronny dowód na to, że pistolet w Doom Eternal miał się początkowo znaleźć, bo jego model znajduje się w plikach gry. Mało tego, jest to w pełni funkcjonalna broń, którą można wykorzystać do likwidowania demonów, o ile dysponuje się pecetową wersją strzelaniny. Pukawkę da się bowiem odblokować za pomocą wbudowanej w produkt konsoli, przy pomocy komendy:
give weapon/player/pistol
Z racji tego, że konsoli w normalny sposób uruchomić nie można, trzeba wpierw posłużyć się programem Cheat Engine i po załadowaniu gry, uruchomić specjalny plik przygotowany z myślą o tej właśnie aplikacji. Dokładną instrukcję przedstawia filmik znajdujący się w tym miejscu i to w jego opisie znajdziecie wspomniany link do pliku. Z racji tego, że nie testowaliśmy sami tego rozwiązania, nie jesteśmy w stanie powiedzieć Wam nic więcej. Pamiętajcie, że wszelkie modyfikacje przeprowadzacie na własne ryzyko.

Ciekawą kwestią jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, dlaczego pistolet został w ogóle wycięty. Przypominamy, że w poprzednim Doomie z 2016 roku była to broń ostatniej szansy, która jako jedyna posiadała nieskończoną ilość nabojów. Wracając do Doom Eternal, wydaje nam się, że zadecydowały o tym kwestie związane ze zmianą podejścia deweloperów do pozyskiwania amunicji. Studio id Software postanowiło tym razem wymusić na graczach częste używanie piły łańcuchowej, która zapewnia sporą dostawę pocisków przy każdorazowym rozpłataniu demona. Dzięki temu zabiegowi rozgrywka stała się dużo szybsza i bardziej emocjonująca, bo w trakcie tradycyjnych potyczek gracz po prostu musi od czasu do czasu odnaleźć odpowiedniego przeciwnika do pocięcia. Pistolet w wersji z Dooma 16 znacznie zaburzyłby tę mechanikę, bo w sytuacji kryzysowej polegalibyśmy przede wszystkim na nim. Nie zmienia to nawet faktu, że po przywróceniu tej broni w Eternalu, amunicja do niej jest limitowana. Tę funkcję dałoby się zmienić akurat jedną komendą w kodzie gry.
Na koniec dodamy, że opisana wyżej metoda z pewnością działa, bo o film przedstawiający pistolet w akcji pokusił się nawet serwis IGN. Jeśli nie chce Wam się lub nie możecie samodzielnie wgrać poprawki, to musicie zadowolić się tym materiałem.