Choć dziś marka Red Dead kojarzy się przede wszystkim z dwoma odsłonami serii Red Dead Redemption, to nie należy zapominać, że cykl westernowych strzelanin Rockstara został zapoczątkowany grą Red Dead Revolver. Ten sympatyczny shooter zadebiutował w Stanach Zjednoczonych 4 maja 2004 roku, dlatego właśnie dziś, w dniu kolejnej rocznicy, postanowiliśmy skorzystać z nadarzającej się okazji i poświęcić mu na łamach naszego serwisu trochę miejsca. W niniejszym artykule nie tylko przybliżymy Wam historię narodzin tej produkcji, ale zaprezentujemy też kilkudziesięciominutowy materiał filmowy, prezentujący RDR w akcji.
Omawiając Red Dead Revolver nie sposób nie zacząć od dość pogmatwanych losów tytułu. Pierwsze przymiarki do strzelaniny studio Angel poczyniło już w 2000 roku, a więc cztery lata przed faktyczną premierą shootera. Wydaniem produktu od początku była zainteresowana japońska firma Capcom, która chciała uczynić z RDR duchową następczynię gry Gun.Smoke, wydanej w 1985 roku na automaty coin-op i przeniesionej potem na konsole i ośmiobitowe komputery. Deweloperzy z Kalifornii nie marzyli jeszcze o tytule oferującym otwarty świat. Red Dead Revolver był prostą, podzieloną na misje strzelanką, w której główny bohater mierzył się z hordą nacierających zewsząd przeciwników. Wśród tych ostatnich nie brakowało dość fantastycznych kreacji. Dość powiedzieć, że w szeregach niemilców znajdował się m.in. Indianin ubrany w kombinezon umożliwiający latanie. Dla Japończyków takie wynalazki były chlebem powszednim, więc specjalnie nie oponowali.
Firma Capcom finansowała produkcję Red Dead Revolver aż do sierpnia 2003 roku, kiedy to w końcu odcięła dopływ gotówki. Studio Angel nieco wcześniej zostało wykupione przez koncern Take-Two Interactive, czyli właścicieli Rockstar Games. Twórcy serii Grand Theft Auto zwrócili uwagę na niepozorny tytuł i postanowili go dokończyć, bo ich zdaniem miał duży potencjał. Z gry usunięto większość fantastycznych elementów, ale zachowano praktycznie wszystkie rozwiązania gameplayowe. Prace nadal prowadziło studio Angel, którego nazwa została szybko zmieniona na Rockstar San Diego.
Red Dead Revolver opowiada historię Reda Harlowa, rewolwerowca z Dzikiego Zachodu, który wyrusza w świat po tym, jak bandyci napadli na farmę jego ojca i zabili mu rodziców. Młodzieniec para się profesją łowcy nagród, a że przestępców w tamtych czasach nie brakowało, Harlow ma zawsze pełne ręce roboty. Pomiędzy misjami, które rzucają nas na niezbyt duże areny, nasz podopieczny może kupować nowe środki zagłady i ulepszać stare, a także zasięgać języka u bohaterów niezależnych. Pokojowe sekwencje, w których Red zwiedza okolicę okazały się być namiastką otwartego świata znanego z późniejszego hitu Rockstara, czyli Red Dead Redemption.

Gra jest typową strzelaniną osadzoną w perspektywie trzeciej osoby, ale posiada dość kilka ciekawych rozwiązań. Przede wszystkim Harlow może chować się za osłonami i prowadzić z ich pomocą wymianę ognia z oponentami. Do dyspozycji gracza oddano też system Dead Eye, który pozwala namierzać różne części ciała rywali, a potem kasować ich w serii szybkich wystrzałów. Red Dead Revolver ma też wbudowany moduł umożliwiający prowadzenie pojedynków. Tutaj decyduje szybkość w wyciągnięciu rewolweru z kabury i nałożenie na oponenta markerów, które wskazują, gdzie trafia Red. Produkt ma wybitnie zręcznościowy charakter, ale mechanika strzelanina zrealizowana jest bardzo sprawnie. Liczne umilacze czasu, w postaci pokojowych sekwencji i niekonwencjonalnych pomysłów (np. prowadzenia ognia z działka Gatlinga) dodają klasycznej wymianie ognia niezbędnego urozmaicenia.
Red Dead Revolver, podobnie jak późniejsze odsłony serii Red Dead, nigdy nie doczekały się konwersji na PC. Strzelanina była typowym konsolowym tytułem, w którym przede wszystkim liczyło się umiejętne naciskanie spustu. Wysiłki gracza były zresztą oceniane w typowym dla japońskich gier stylu, co niewątpliwie jest pamiątką po czasach, gdy pieczę nad projektem sprawowała jeszcze firma Capcom. Dziś w debiutanckie RDR można zagrać na PlayStation 4, bo deweloperzy przygotowali prostą konwersję shootera. Właśnie na tym urządzeniu nagraliśmy materiał, który możecie zobaczyć poniżej.